loading...

یادی ولات

ویژگی های عسل طبیعی عسل طبیعی مایعی است با طعم شیرین که گران روی بالایی دارد. زنبور عسل، عسل تولید شده را در کندو ذخیره کرده و نگهداری می کند. همراه با عسل ماده ی دیگری به نام موم نیز توسط زنبور

ویژگی های عسل طبیعی

عسل طبیعی مایعی است با طعم شیرین که گران روی بالایی دارد. زنبور عسل، عسل تولید شده را در کندو ذخیره کرده و نگهداری می کند. همراه با عسل ماده ی دیگری به نام موم نیز توسط زنبور عسل تولید می شود. عسل از جمله مواد خوراکی و غذایی است که به ندرت دچار فساد می شود. همچنین بسیاری از مواد میکروبی و بیماری زا که در اکثر مواد غذایی رشد و تکثیر می یابند و موجب فساد آن ها می شوند نمی توانند در این ماده منحصر به فرد رشد یافته و تکثیر شوند و آن را فاسد نمایند.
به همین دلیل عسل جز مواد غذایی محسوب می شود که تجارت آن نسبت به سایر مواد غذایی سهولت بیشتری دارد. این ماده به دلیل عدم فساد و خواص بسیاری که برای آن معرفی شده به عنوان یک ماده مغذی، دارویی و درمانی شناخته شده است.
با توجه به آن چه گفتیم امروزه علاوه بر عسلی که به صورت کاملا طبیعی توسط زنبورهای وحشی تولید می شود برخی افراد اقدام به پرورش زنبور و تولید عسل در محیط های طبیعی می کنند. فعالیت زنبورداری امروزه یکی از مشاغل پر سود تلقی می شود. زنبورداران با توجه به تعداد کندوهایی که دارند می توانند مقادیر متفاوتی از عسل را تولید کنند.

اهمیت زنبور عسل

در هر کندو یک زنبور ملکه وجود دارد و مابقی زنبورها را زنبور کارگر می نامند. زنبور ملکه وظیفه ی تخم گذاری در کندو را به عهده دارد. اما وظیفه ی زنبورهای کارگر جمع آوری شهد و گرده ی گیاهان و تولید عسل است. گونه ی زنبور عسل و فواید و خواص عسل برای انسان به قدری اهمیت دارد که بیستم ماه می را روز جهانی زنبور نام گذاری کرده اند.

در دین مبین اسلام نیز ارزش و اهمیت بسیاری برای عسل قائل شده اند و آن را یک ماده ی غذایی مفید و پر سود برای بدن معرفی کرده اند. طوری که در قرآن مجید سوره ای به نام نحل یعنی زنبور عسل وجود دارد. در این سوره به نوع فعالیت زنبور عسل و نحوه زندگی آن اشاره شده است.

خواص عسل طبیعی

استفاده از عسل درمانی به عنوان دارو و برای درمان بسیاری از بیماری ها از دیرباز در میان ایرانی ها رواج داشته است. از جمله خواص عسل این است که انرژی تولید شده توسط آن بسیار زیاد است. به گونه ای که این ماده در گروه مواد خوراکی انرژی زا جای می گیرد. قند موجود در عسل با قند موجود در قند و شکر کاملا متفاوت بوده و از نوع مونوساکارید ها می باشد.


 
خواص عسل وحشی و فواید مصرف آن


عمده ی قند موجود در عسل از نوع فروکتوز و گلوکز می باشد. نوع قند مصرفی مغز گلوکز می باشد به همین دلیل عسل برای مغز و بهبود عملکرد آن بسیار مفید است. همچنین این ماده غذایی در گروه مواد خوراکی جای می گیرد که با دستگاه گوارش سازگاری کامل دارند. ترکیبات موجود در عسل خالص و نوع آن بستگی به نوع گیاهانی دارد که زنبور عسل از آنها برای تغذیه و تولید عسل استفاده می کند.
همچنین وجود ترکیبات متفاوت خواص عسل را متفاوت می کنند. علاوه بر رژیم غذایی زنبور عسل وضعیت جغرافیایی و طبیعی نیز بر ترکیبات عسل و بالطبع بر خواص عسل می تواند اثر گذار باشد. به طور مثال عسلی که در مناطق مرطوب و پرباران نظیر استان های شمالی کشور تولید می شود درصد آب آن بیش از سایر عسل هایی است که در مناطق دیگر تولید می شوند.

ترکیبات مهم عسل طبیعی

برخی مواد معدنی و مفیدی که در عسل وجود دارند عبارتند از: منگنز، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، مس، گوگرد، آهن و برخی از پروتئین ها و آمینو اسیدها. عسل ها را با توجه به گیاهانی که زنبور از آنها تغذیه می کند می توان نام گذاری کرد.
به طور مثال اگر زنبور از شهد و گرده گیاه آویشن استفاده نماید عسلی که تولید می کند را عسل آویشن می نامند. برخی از انواع عسل که می توان نام برد، عبارتند از: عسل نارون، عسل بهار نارنج، عسل اقاقیا و بسیاری دیگر. رنگ عسل نیز با توجه به گیاهی که عسل از شهد و گرده ی آن پدید آمده است متفاوت خواهد بود. به طور مثال عسل تولید شده از اقاقیا به رنگ سفید خواهد بود. اما عسل به دست آمده از بهار نارنج به رنگ زرد می باشد.

بیشتر بخوانید : عسل گران قیمت 

خواص عسل برای درمان بیماری ها

فواید عسل به موارد گفته شده در بالا محدود نمی شوند. علاوه بر آن چه در بالا ذکر شد عسل دارای خواص درمانی بسیاری می باشد. عسل دیابتی و برخی از خواص عسل عبارتند از: ضد باکتری، ضد التهاب و ضد آلرژی بودن آن، تقویت حافظه، رفع بیماری های پوست و مو، رفع بیماری های دستگاه تنفس به ویژه سرفه، درمان بی خوابی، درمان زخم های باز و جلوگیری از عفونی شدن آن ها، تسکین درد چشم و رفع عفونت آن، رفع بیماری های دستگاه گوارش، تقویت سیستم ایمنی، کمک به سلامت دهان و دندان، افزایش میل جنسی، رفع بیماری های عفونی مثل سینوزیت یا عفونت های ناشی از قارچ و برطرف کردن بیماری های زنانه.

خواص ضد میکروبی عسل

عسل از رشد و تکثیر باکتری ها جلوگیری می کند بنابراین خاصیت ضد باکتری داشته و می تواند در بهبود برخی بیماری ها که عامل بروز آن ها باکتری ها هستند موثر واقع شود. به طور مثال در درمان سرماخوردگی های ناشی از وجود باکتری ها بسیار موثر و مفید است. استفاده از عسل اصل تغذیه ایی  باعث می شود آلرژی هایی نظیر آبریزش از چشم و بینی، عطسه و یا سرفه هایی که به دلیل حساسیت های فصلی بروز می کنند بهبود یابند.

این خاصیت در عسل به دلیل این است که این ماده در بدن، نوعی آنتی بادی تولید می کند که هیستامین های ترشح شده توسط سلول های بدن را که عامل بروز انواع حساسیت هستند از بین می برد. بنابراین علائم حساسیت را برطرف می کند. خوردن عسل موجب تقویت حافظه می شود. این خواص عسل به دلیل وجود آنتی اکسیدان هایی است که در این ماده منحصر به فرد و بی نظیر وجود دارند.

پیشگیری و کاهش احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ

از دیگر فواید عسل می توان به پیشگیری و کاهش چشمگیر احتمال ابتلا و بروز سرطان روده بزرگ اشاره کرد. چرا که آنتی اکسیدان و کافئیک اسید موجود در عسل از بروز سرطان روده بزرگ جلوگیری می نماید.

بهبود و درمان زخم ها و سوختگی های پوستی

همچنین جالب است بدانید که بهبود و درمان زخم های پوستی از دیگر خاصیت عسل می باشد. زیرا خاصیت ضد باکتریایی عسل از یک سو و برخورداری از قابلیت ترمیمی آن از سویی دیگر سبب گشته تا استفاده از این فرآورده طبیعی راه حلی مناسب برای تسکین درد و به طور کلی بهبود زخم های به جای مانده از نیش حشرات، سوختگی های سطحی و شدید باشد.

خاصیت عسل رفع گلو درد و کاهش سرفه

رفع گلو درد و کاهش سرفه نیز یکی دیگر از مزایا استفاده از عسل طبیعی می باشد که برای بهبود قطعی این عارضه های رایج تنها کافی است مقداری عسل را بر روی شلغم و یا گلابی قرار دهید و به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه آن را بر روی شعله ملایم قرار دهید و سپس در طول روز به دفعات میل نمایید.

https://bitn.ir/hOqUE

http://alturl.com/rivkd

http://gestyy.com/eofLYq

https://1da.ir/NF5T

https://zaya.io/cvpa9

https://0rz.tw/z1xQs

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 58
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 28
  • آی پی دیروز : 15
  • بازدید امروز : 67
  • باردید دیروز : 79
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 275
  • بازدید ماه : 606
  • بازدید سال : 2,893
  • بازدید کلی : 8,442