loading...

یادی ولات

1. درمان دیابت مصرف عسل خالص خام و  ژل رویال طبیعی  می تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد و به داروهای مورد استفاده در درمان دیابت کمک نماید. همچنین ترکیب عسل خام و دارچین می تواند به مدی

1. درمان دیابت

مصرف عسل خالص خام و  ژل رویال طبیعی  می تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد و به داروهای مورد استفاده در درمان دیابت کمک نماید. همچنین ترکیب عسل خام و دارچین می تواند به مدیریت قند خون و همچنین بسیاری از مشکلات دیگر مانند التهاب لثه و آکنه کمک کند.
عسل باعث افزایش سطح گلوکز پلاسما در بیماران دیابتی در مقایسه با دکستروز و ساکاروز می شود. برخی پیشنهاد می کنند که قدرت انسولین دارچین می تواند این میزان گلوکز را در عسل خنثی کند و این باعث می شود مخلوط عسل و دارچین برای کاهش قندخون در بدن شما مفید باشد.

2. منبع خوب انرژی

عسل خام حاوی (80 درصد) قندهای طبیعی، (18 درصد) آب و مواد معدنی ، ویتامین ها ، گرده و (2 درصد) پروتئین است. این یک منبع انرژی بوده که به راحتی جذب شده و گلیکوژن کبد را فراهم می کند و آن را برای شروع یک روز پرانرژی و به عنوان یک منبع انرژی قبل و بعد از ورزش ایده آل می کند.
وقتی صحبت از استفاده از عسل خام در هنگام تمرینات ورزشی می شود، عسل خام را هم برای سوخت رسانی و هم برای بازیابی انرژی به شدت توصیه می کنند. به همین دلیل عسل طبیعی کوهی خام در میان بهترین میان وعده های قبل از تمرین و وعده های غذایی بعد از تمرین گنجانده شده است.

3. مدیریت وزن

مطالعات مصرف عسل را با کاهش وزن مرتبط دانسته است. یک مطالعه در دانشگاه ایالتی سن دیگو نشان داد که جایگزینی شکر با عسل در واقع می تواند از اضافه وزن جلوگیری کند و همچنین باعث کاهش قند خون شود. همچنین نتایج نشان می دهد که در مقایسه با قند، عسل ممکن است تری گلیسیرید سرم را کاهش دهد.

4. خاصیت آنتی اکسیدانی

مطالعات نشان داده است که دوز روزانه عسل خام سطح آنتی اکسیدان های سلامتی در بدن را افزایش می دهد. آنتی اکسیدان ها به جلوگیری از رادیکال های آزاد در بدن که باعث بیماری می شوند، کمک می کنند. همچنین سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و از بدن در مقابل بیماری ها محافظت می کند. عسل وحشی جنگلی حاوی پلی فنول است که آنتی اکسیدان های قدرتمندی می باشند و خطر بیماری های قلبی و سرطان را کاهش می دهد.

5. بهبود خواب

خواص عسل  باعث شده از دو طریق به بهبود خواب کمک کند. مصرف عسل قبل از خواب، ذخایر گلیکوژن کبد را بازیابی می کند و از جستجوی سوخت در مغز که باعث بیدار شدن شما می شود، جلوگیری کند. همچنین، خوردن عسل خام با ایجاد یک جهش کوچک در سطح انسولین، که باعث ترشح تریپتوفان در مغز می شود، باعث ترشح ملاتونین در مغز خواهد شد. تریپتوفان به سروتونین تبدیل شده و سپس به ملاتونین تبدیل می شود. ملاتونین همچنین ایمنی را افزایش می دهد و به بازسازی بافت در دوره های استراحت کمک می کند.

6. خواص عسل برای بهبود زخم ها

در مطالعات متعدد دریافته اند که عسل یک ضد باکتریایی طبیعی با اثرات ترمیم زخم است. همچنین عسل با مایعات بدن واکنش نشان داده و باعث ایجاد پراکسید هیدروژن می شود و محیطی غیر جاذب برای باکتری ها ایجاد می کند. اما به یاد داشته باشید که برای مصرف این ماده مفید جهت ترمیم زخم و سوختگی حتما با پزشک مشورت کنید.

7. درمان آلرژی

عسل خام حاوی مقداری گرده گل است که برای درمان آلرژی و از بین بردن عفونت مناسب است. وقتی یک عسل خام محلی مصرف می کنید، همان گرده محلی متخلف را نیز مصرف می کنید. بعد از مدتی ممکن است فرد مبتلا به آلرژی نسبت به این گرده که قبلاً مشکلاتی برای او ایجاد کرده حساسیت کمتری پیدا کند در نتیجه علائم فصلی و آلرژی فصلی را کمتر تجربه کند. برخی از افراد می گویند که یک قاشق غذاخوری عسل روزانه می تواند مانند یک تزریق به درمان آلرژی کمک کند. البته منظور ما  عسل طبیعی  است نه عسل پاستوریزه که فاقد هرگونه گرده است.

8. درمان سرماخوردگی

ثابت شده است که عسل خام در درمان سرفه به اندازه شربت های سرفه بدون نسخه نیز موثر است. شواهد علمی نشان می دهد که یک دوز عسل می تواند ترشح مخاط و سرفه را کاهش دهد. در یک مطالعه، عسل به اندازه دیفن هیدرامین و دکسترومتورفان می تواند برای درمان سرفه مفید باشد.

فرآیند تولید عسل طبیعی

از آنجایی که فرآیند تولید عسل یک فرآیند معمولی نیست، اگر از میزان تلاش‌ هایی که برای تولید آن انجام می‌ شوند اطلاع یابید، بسیار تعجب خواهید کرد. کارشناسان زنبورداری ادعا می‌ کنند که برای تولید ۴۵۰ گرم عسل، تقریباً ۶۰ هزار زنبور به حدود ۲ میلیون گل سر می‌ زنند (حدود ۸۸۵۰ کیلومتر) تا شهد کافی برای تولید این مقدار عسل را استخراج نمایند.

این کار به میزان زیادی کار گروهی و صرف زمان بسیار زیاد نیاز دارد. زنبورهای عسل دارای دو معده هستند و شهد به دست آمده از گل‌ ها را درون یکی از این معده‌ ها ذخیره می‌ کنند. بوسیله معده دیگر، غذا و گرده گل مورد علاقه خود را هضم می‌ کنند.

در معده اضافی، شهد بدست آمده از گرده گل جمع‌ آوری شده، با آنزیم‌ ها مخلوط می‌ شود و هر زنبور این مخلوط را به درون دهان زنبور دیگری قی می‌ کند (بالا می‌ آورد). این کار ممکن است ناخوشایند به نظر بیاید، اما در واقع کاری بسیار طبیعی است و آنگونه که به نظر می‌ آید، کار کثیفی نیست. این فرآیند تا زمانی که بخشی از شهد هضم شود، ادامه می‌ یابد. سپس درون شان عسل ذخیره شده و زنبورها از بال‌ های خود برای باد دهی به شهد مایع و غلیظ‌ تر کردن آن استفاده می‌ کنند.

پس از آن، مایع دیگری که برای مهر و موم کردن شهد درون سلول استفاده می‌ شود، از معده زنبور ترشح شده و شهد درون موم زنبور، تبدیل به جامد می‌ شود. در اینجا نگاهی به خواص عسل درمانی برای سلامتی می‌ اندازیم، بطوری که افراد هر چه بیشتر بتوانند از فواید این ماده شفابخش طبیعی و کمک کننده به سلامت بهره‌ مند شوند.

شایان ذکر است که نباید به یک نوزاد، عسل داده شود، زیرا سیستم ایمنی و سیستم گوارشی او نیز در حال رشد است. عسل ممکن است حاوی بوتولیسم باشد و بدن کوچک نوزاد، هنوز برای مبارزه با آن آمادگی نداشته باشد.

عسل

انواع عسل طبیعی

عسل با توجه به دسته بندی های متفاوت، انواع مختلفی دارد که ما در اینجا عسل ها را بر اساس شهد عمده ای که زنبور برای تولید آن ها استفاده کرده، دسته بندی میکنیم. حال برویم سراغ اینکه در ایران چه نوع عسل هایی وجود دارد؟

۱) عسل آویشن

عسلی می باشد که از گل های نعنایی و گونه های آویشن به خصوص گونه آویشن معمولی و آویشن وحشی بدست می آید. رنگ عسل آویشن به طور معمول زرد کمرنگ می باشد و دارای بوی معطری است، اما با توجه به تغذیه زنبورعسل از گل و گونه آن، رنگش نیز تغییر می یابد.

۲) عسل کنار

به عسلی گفته می شود که بخش عمده شهد مورد استفاده آن از درخت کنار باشد. عسل کنار غلیظ با طعم بسیار شیرین و روغن گونه می باشد و زمانی که تازه برداشت می شود، عطر آن بوی درختان سدر را برای انسان تداعی می کند، همچنین دارای رنگ کهربایی تیره است.

۳) عسل چند گیاه (چهل گیاه)

برای تهیه این عسل، زنبور از شهد گیاهان مختلفی استفاده می کند، از جمله: شبدر، کلزا، آویشن، ‌اسطوخودوس، کاکوتی (آنخ)، اسفرزه، افسنتین، گل بنفشه، گون، کتیرا، ختمی، کاسنی، گل گاو زبان، مریم گلی، یونجه و بسیاری از گیاهان دیگری که در مناطق زنبورستان های مجموعه آهوتا نیز وجود دارد. رنگ: کهربایی

۴) عسل مرکبات

محصولی است که از فعالیت زنبورعسل بر روی شهد شکوفه های درخت نارنج که به بهارنارنج معروف است و مرکبات، مانند: پرتقال و لیمو تهیه و تولید می شود. این محصول دارای طعم خوشایندی است و خواص دارویی فراوانی دارد، مانند: تقویت حافظه، ضدعفونی کننده، اشتها آور، مقوی معده، ضد تهوع که دارای رنگ کهربایی روشن می باشد.

۵) عسل گون

بیشتر شهد آن مربوط به گیاه گون می باشد و جزو محبوب ترین نوع عسل های موجود در ایران است که با توجه به طعم مطلوب و خواص دارویی که دارد، مورد پسند بسیاری از مردم قرار گرفته است و برای تقویت معده، بیماری های کلیوی و کاهش درد مفاصل بسیار مفید می باشد که دارای رنگ زرد روشن می باشد.

۶) عسل یونجه

همانطور که از نامش پیداست از شهد و گرده‌ گل‌های یونجه تولید می‌شود. عسلی که از این گیاه تهیه می‌شود پرطرفدار است و مزایای زیادی برای سلامت انسان دارد. دارای رنگ روشن و شفاف کهربایی می باشد که هنگام رس بستن کمی تیره و کدر می شود.

۷) عسل شوید

بخش عمده شهد مورد استفاده آن گیاه شوید می باشد و رنگ آن کهربابی است. زنبورها برای حفظ بقا و سلامت خود از شهدها و گرده های گیاهان مختلف تغذیه می کنند. لذا منظور ما از عسل شوید عسلی است که عمده شهد آن از گیاه شوید باشد نه تمام آن؛ زیرا امکان ندارد زنبور به طور صد در صد از یک گیاه تغذیه کند و سراغ گیاهان دیگر نرود.

۸) عسل گشنیز

بخش عمده شهد مورد استفاده آن گیاه گشنیز می باشد که دارای رنگ کهربایی است. همچنین درمانی موثر برای اعصاب، سردرد، سرماخوردگی، سرفه، آلرژی و حساسیت می باشد.

۹) عسل اقاقیا

بخش عمده شهد مورد استفاده آن از شکوفه های اقاقیا می باشد که مصرف آن برای کودکان توصیه می شود. یک عسلِ درمانی خاص است که از خواص دارویی آن می توان به تقویت حافظه، نشاط آوری، خواب آوری، ضد کم خونی، درمان ناراحتی های صفرا، ملین و خواب آور بودن آن اشاره کرد. رنگ: کهربایی روشن

۱۰) عسل مریم گلی

بخش عمده شهد مورد استفاده آن از گیاه مریم گلی باشد. از خواص دارویی آن می توان به تقویت مغز و آرام بخش بودن، بهبود سوءهاضمه و نفخ، اعصاب و دیابت نام برد. رنگ: کهربایی

۱۱) عسل زرشک

شهد غالب آن از درختچه زرشک می باشد، دارای خواص زیادی مثل کاهش فشارخون، رفع جوش و لک بدن می باشد. رنگ: کهربایی روشن

۱۲) عسل سیاه دانه

بخش عمده شهد مورد استفاده آن از شهد گل های سیاه دانه می باشد. گاهی اوقات اگر یک گونه گل تامین کننده ۵۰ درصد یا بیشتر، تامین کننده منابع شهد یک عسل باشد آن را به نام آن گل می نامند. خواص عسل اصل کردستان سیاه دانه: پیشگیری و درمان سرطان، کاهش ۷۰ درصدی خطر ابتلا به دیابت، درمان بیماری های معده می باشد. رنگ: کهربایی تیره

۱۳) عسل رازیانه

عسلی که شهد غالب آن از گیاه رازیانه می باشد و بیشتر مورد استفاده بانوان قرار میگیرد؛ زیرا خواص بی نظیری در درمان مشکلات بانوان دارد. درمان اختلالات قاعدگی بانوان و افزایش شیر مادر از خواص درمانی این عسل می باشد. رنگ: کهربایی روشن

۱۴) عسل کتیرا

عسل کتیرا محصولی از منطقه گلیل می باشد، این منطقه در استان خراسان شمالی و در ۷۰ کیلومتری شمال شهرستان شیروان و در حدود نوار مرزی ایران و ترکمنستان قرار دارد. گلیل یکی از مناطق محافظت شده ایران است که بدلیل جلوگیری از چرای دام و دیگر بهره برداری ها دارای محیطی دست نخورده، بکر و دارای تنوع پوشش گیاهی می باشد. از خواص مهم آن می توان به درمان بیماری های معده و گوارش در سریع ترین زمان ممکن اشاره کرد. رنگ: کهربایی روشن

۱۵) عسل اکالیپتوس

معمولا از گونه گلوبولوس که احتمالا شناخته شده ترین گونه اکالیپتوس می باشد، برداشت می شود. از خواص عسل اکالیپتوس می توان به مبارزه با عفونت ها و بیماری های بافت تنفسی، التیام و درمان سریع زخم ها، درمان سرفه و سرماخوردگی نام برد. رنگ: کهربایی تیره

استفاده‌ درمانی ازعسل در طول تاریخ

عسل از دوران‌های قدیم مورد توجه و استفاده‌ی انسان‌ها بوده است و از آن به عنوان یک ماده‌ی غذایی مهم و تنها منبع قند (کربوهیدرات‌شان)، استفاده‌ می‌کرده‌اند.

از اولین استفاده‌های عسل برای درمان و سلامت انسان‌، می‌توان به درمان زخم‌ها توسط سومری‌ها در حدود ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح اشاره کرد.

بر اساس نوشته‌های کتابی به نام (آشتانگا هاریدایا) که قدمت آن به ۵۰۰ سال قبل از میلاد می‌رسد، عسل می‌تواند بر علیه بسیاری از بیماری‌ها به ویژه تمیز نگه‌داشتن زخم‌ها و درمان عفونت‌های داخلی و خارجی کمک کند.

در یونان نیز عسل کاربرد ویژه‌ای داشته است، به طوری که آن‌ها معتقد بودند که استفاده منظم و روزانه از عسل باعث افزایش طول عمر می‌شود.

خواص عسل در طول تاریخ

در طب سنتی چین نیز، عسل در حدود ۲۰۰۰ سال در درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شده است، که معمولا به همراه زهر زنبور، گرده گل، بره موم، ژل رویال و یا دارو‌های گیاهی دیگر مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

در طب اسلامی نیز زکریای رازی در حدود ۱۰۰۰ سال پیش عسل را مهمترین درمان برای بیماری سل معرفی کرده است. (منبع)

اگر چه عسل قرن‌هاست که در طب سنتی جایگاه ویژه‌ای داشته است و برای مشکلات کبدی، قلبی عروقی و دستگاه گوارش مورد استفاده بوده است اما اکنون به دلیل عدم حمایت علمی، در طب مدرن کاربرد محدودی دارد.

با این وجود از چند دهه قبل خواص عسل گران قیمت  توسط چندین گروه تحقیقاتی تحت آزمایش‌های بالینی قرار گرفته است و برخی از فواید آن مشخص شده است.

لازم به ذکر است که خواص عسل بسیار وابسته به نوع گیاهی است که زنبور از شهد آن می‌نوشد. در نتیجه بسته به اینکه زنبور از چه گیاهی تغذیه کرده باشد خواص آن نیز متفاوت خواهد بود، اما برخی از این خواص در بین تمامی عسل‌ها مشترک هستند که در ادامه به شرح آنها خواهیم پرداخت.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 58
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 15
  • بازدید امروز : 14
  • باردید دیروز : 79
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 222
  • بازدید ماه : 553
  • بازدید سال : 2,840
  • بازدید کلی : 8,389